Villkor & policy

30 dagar öppet köp

Här på BambuButiken.se är inte ditt köp avslutat förrän du är helt nöjd, vi vet hur svårt det kan vara att hitta rätt storlek och att se rätt färger via bildskärmen. Därför har du alltid 30 dagar på dig att byta dina varor. Det kan handla om att byta storlek, färg, eller att du helt enkelt vill ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Det du behöver göra om du vill skicka tillbaka något till oss är att använda den bifogade retursedeln som du finner i leveransen – fyll i den och skicka med försändelsen.

Vi byter ej underkläder och strumpor. Vi byter ej heller varor som är använda/förbrukade eller returneras i bruten förpackning. (Våra underställ räknar vi ej som underkläder och går därför bra att returnera.)

Vårt mål är att du som kund skall bli nöjd!


14 dagar ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt vid köp här på BambuButiken.se. Ångerrätten börjar gälla från den dagen du fått din vara.

Du får utöva din ångerrätt endast om varan hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Vid ångerrätt använder du den bifogade retursedeln som du finner i leveransen – fyll i den och skicka med försändelsen.


Retur & Återbetalning

Vid samtliga returer använder du vår retursedel som förklarar hur du går till väga för att returnera en eller flera varor.

Gäller din retur öppet köp, ångerrätt, byte av vara får du själv får bekosta porto. I de fall BambuButiken.se har levererat fel varor bekostas porto av BambuButiken.se, kontakta oss så skickar vi dig en fraktsedel med förbetalt porto.

Återbetalning sker först efter att BambuButiken.se har mottagit och godkänt din retur. Vi kontaktar därefter dig om hur du vill ta emot din återbetalning. Har du gjort ditt köp via Klarna sker återbetalning oftast därigenom, i annat fall kan vi återbetala via t ex Bankgiro, Swish eller Banköverföring.

Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ibland ta upp till 14 dagar för en retur att komma till oss och behandlas.

Saknar du retursedel, kan du skriva ut en ny via länken nedan. Har du inte möjlighet att skriva ut retursedeln så skriver du av svarspostadressen för hand på paketet.

Hämta retursedel


Priser

Alla priser anges inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och förbehåller oss rätten att ändra priset på en vara.


Betalsätt

Klarna Check-Out: Betalning kan ske via Klarna Checkout.

Förskottsbetalning: Ni betalar till vårat Bankgirokonto efter att er beställning är avslutad, vi skickar era varor då pengarna har kommit in till vårt bankgiro. Leverans tar vanligtvis 4-5 arbetsdagar.


Frakt

Vi använder DHL för att leverera ditt paket. DHL levererar ditt paket till närmsta utlämningsställe (servicepoint). Ange ditt mobilnummer vid beställning så skickas ett SMS när paketet är framme (har du inget mobilnummer aviseras din e-post istället). Med det här alternativet är paketet spårbart, vilket är bra för både dig och oss om något skulle hända.


Fraktpriser

SVERIGE: Enhetsfrakt från 69 kr, fraktfritt när du handlar för mer än 700 kr.
UTRIKES: Vänligen kontakta oss för möjliga alternativ.


Leveranstider

Vi skickar ditt paket senast dagen efter beställning förutsatt att varan finns i lager. Skulle det du beställt vara tillfälligt slut kontaktar vi dig med mer exakt information.


Vem får handla?

Alla som fyllt 18 år är välkomna att handla i vår webbshop, privatpersoner, företag, organisationer m.m. Försäljning sker endast till Sverige. Våra utrikeskunder har möjlighet att kontakta oss och betala med förskottsbetalning.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

Välkommen till Klarna Checkout

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarna Checkout Användarvillkor

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), “Klarna”, villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (“Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.


Identifiering, anpassning och riskbedömning

För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.


Betalning, avgifter

Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna Checkout (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.


Användning, PIN-kod

Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod.


Försäkran

Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.

Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.


Missbruk

Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.


Personuppgifter

Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  1. Kontaktinformation – namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
  2. Personnummer
  3. Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
  4. Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  7. Information om din dator/enhet – IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.


Cookies

Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Klarna Privacy Statement för närmare information om hur Klarna använder cookies.

Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.


Ändringar, tillägg och övriga Tjänster

Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst vilkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.


Länkar till eller från andra webbplatser

Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.


Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister

Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.


Uppsägning

Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan.

Leverans inom Sverige

Leveranstid för standardleverans är 1-3 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning. Varor som beställs via BambuButiken.se levereras med DHL till beställarens närmaste DHL Servicepoint. Önskar du annan leveransmetod behöver du ange detta vid beställning.

När din beställning är framme hos DHL Servicepoint får du ett sms till det telefonnummer du angav vid beställning. Du kommer också få eventuella påminnelser ifall du inte hämtar ut din beställning.


Leverans till Norge, Danmark och Finland

Leveranstid till Norge, Danmark och Finland är 3-7 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning. För beställningar utanför Sverige sker leverans med Postnord.

När din beställning är framme hos ditt närmaste Postnord ombud får du ett sms till det telefonnummer du angav vid beställning. Du kommer också få eventuella påminnelser ifall du inte hämtar ut din beställning.


Spåra ditt paket

Vi skickar i dagsläget inte ut kollinummer i våra beställningsbekräftelser. Önskar ni kollinummer behöver ni kontakta oss. Du kan därefter spåra ditt paket hos DHL via denna länk.


Outlösta paket

Hämtas inte ett paket ut från DHL Servicepoint debiteras fraktkostnaden samt en administrativ avgift på 300 kr. Att inte lösa ut försändelsen är alltså inte ett sätt att utnyttja ångerrätt.


Restnoteringar

Skulle någon av de produkter som beställts inte finnas på lager och ha längre leveranstid än övriga produkter kan i vissa fall flera leveranser ske, då utgår endast fraktkostnad för en leverans.

Användning av cookies på bambubutiken.se

Webbplatsen bambubutiken.se använder cookies och liknande tekniker för att förbättra din upplevelse hos. Här förklarar vi hur vi använder cookies och vilka val du kan göra gällande cookies.


Vad är cookies?

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller enhet (t.ex. smartphone eller läsplatta) och som innehåller information som gör det möjligt för webbplatsen att känna igen dig som användare.


Varför använder vi cookies?

Vi använder cookies för att tillhandahålla, förbättra och upprätthålla säkerheten av våra tjänster. Nedan kategoriserar vi våra cookies och deras användning.


Funktionella cookies

Funktionella cookies används för att spara dina inställningar och för att tillhandahålla dig vår tjänst. Tjänsten skulle inte fungera utan dessa cookies.


Säkerhetscookies

Säkerhetscookies används för att upptäcka bedrägerier och skydda dina uppgifter. Detta gör att vår tjänst och dina uppgifter behandlas på ett tryggare och säkrare sätt. Tjänsten skulle inte fungera utan dessa cookies.


Analyscookies

Analyscookies tillhandahåller statistisk information avseende din användning av vår tjänst. Vi behöver dessa cookies för att kunna utveckla tjänsten, t.ex. genom att förenkla dess användning. Vi använder oss utav Google Analytics.


Hur kan du kontrollera vår användning av cookies?

Du kan återkalla ditt samtycke för marknadsföring och webbanalys genom att ändra dina inställningar för användningen och omfattningen av cookies i din webbläsare. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Du kan tillexempel välja att blockera alla cookies, endast acceptera förstapartscookies, eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Tänk på att vissa av våra tjänster kanske inte fungerar om du blockerar eller raderar cookies. För mer information om cookies kan du besöka aboutcookies.org eller allaboutcookies.org.

Hittar du inte informationen du söker här? Vänligen se vanliga frågor & svar.